Erken Dönem (Okul Öncesi) Belirtileri

Disem – Disleksi Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi

Erken Dönem (Okul Öncesi) Belirtileri

Dil gelişimi becerilerinde zorlanma veya gecikme;

Dil gelişim becerilerinde zayıflık en çok rastlanan, en çok fark edilen gruptur. Dil gelişim belirtileri;

  • Konuşma gecikmesi
  • Eylemleri isimlendirmede gecikme
  • Kelime bulamama
  • Nesneleri isimlendirmede gecikme
  • Sözcük içerisinde sesleri veya heceleri karıştırma
  • Yakın anlamlı kavramları birbiriyle karıştırma
  • Okuduğunu anlama ve anlatmada güçlük

Çocuğunuz;

  • Bir yaşındayken bir veya birkaç basit kelime söyleyemiyorsa
  • Basit nesneleri isimlendirmede zorlanıyorsa örneğin; su,mama; top gibi.
  • Seslerin yerini karıştırıyorsa örneğin; badem yerıne dabem, bilek yerine dilek
  • Benzer veya zıt kavramları karıştırıyorsa; dün yerine yarın geldim yerine gittim diyorsa
  • Yakın anlamlı kelimeleri karıştırıyorsa; çatal yerine kaşık demek
  • Konuşurken kelimeleri bulmakta zorlanıyorsa
  • Anlatılan masalları dinlemekte, anlamakta ve sorulara cevap vermekte zorlanıyorsa
  • Yaşadıkları olayları anlamlı ve sıralı bir şekilde anlatmakta zorluk yaşıyorsa

Özgül öğrenme güçlüğü için işaret olabilir !!

Temel Kavramların Kazanılmasında Yetersizlik

Okul öncesi dönemdeki çocukların kreşte veya evde bu kavramları öğrenmeleri beklenmektedir;

  • Renkler
  • Basit Şekiller
  • Sayılar
  • Harfler
  • Sabah
  • Akşam
  • Aşağı – Yukarı
  • Dün – Bugün
  • Önce – Sonra
  • Ön – Arka
  • Harfler

Tüm çocuklar kavram kazanımlarında zorluk yaşayabilir ve bazı gecikmeler olabilir ancak öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda bu gecikme daha belirgindir.

Bellek bozuklukları

  • Arkadaşlarının isimlerini öğrenememek
  • Şiir-şarkı ezberleyememek

Bellek bozuklukları oyunları öğrenmede sorunlara yol açabilir. Oyun oynamada zorlanan çocuk arkadaşlık kurmada ve sürdürmede zorluk yaşar ve çeşitli davranış sorunları geliştirebilir.

Dikkat, algı, odaklanma güçlükleri

Dikkat öğrenmenin anahtarıdır. Özgül öğrenme güçlüğünde dikkat sorunları da ön plandadır. Dikkat problemleri yaşayan çocuk öğrenmede sorun yaşar. Oyun öğrenme, oyun kurma ve sürdürmede sorun yaşaması arkadaşlık ilişkilerini olumsuz etkileyebilir.

Organizasyon bozuklukları

Okul öncesi dönemde çocuk

  • Kıyafetlerini giyerken sıralarını karıştırıyorsa
  • Birbirine bağlı ard arda verilen yönergeleri yerine getirmede zorluk yaşıyorsa
  • Başlama bitirme yürütme süreçlerini tamamlayamıyorsa

Bunların yanı sıra çeşitli motor becerilerde bazı güçlükler olabilir. (Ayakkabı giyme, Düğme ilikleme…)